ID.4 GTX – ID.-familiens nye sportslige topmodel

  • Volkswagen udvider ID.4-serien med en sportslig GTX-model
  • ID.4 GTX introducerer dual-motor-firehjulstræk i ID.-familien
    • Den elektriske offensiv: Volkswagen vil øge andelen af 100 % elektriske modeller i Europa til at udgøre 70 % af mærkets samlede salg i 2030

    Ved den digitale verdenspremiere i Tempelhof-lufthavnen i Berlin præsenterede Volkswagen den første højtydende model i ID.-familien: ID.4 GTX. Denne nye topmodel kombinerer en udpræget sportslig køreoplevelse med e-mobilitet og er den første model på MEB-platformen, der kommer med dual-elmotor og elektrisk firehjulstræk.

    ”Kørsel på strøm er ganske enkelt sjovt – og med ID.4 GTX giver vi e-mobilitet en ny dimension”, forklarer Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen-mærket. ”Det hidtil mest emotionelle medlem af ID.-familien beviser, at elektrisk mobilitet og en udpræget sportslig køreoplevelse ikke er hinandens modsætninger.”

    ID.4 GTX har to elmotorer, en indbygget i forakslen og en i bagakslen, og tilsammen yder dual-elmotorerne maksimalt 220 kW (299 hk*). Når begge motorer kører, arbejder de sammen som et elektrisk firhjulstræk, hvilket er en nyhed i ID.-familien. Ved verdenspremieren i Tempelhof lufthavnen i Berlin kunne den nye ID.4 GTX vise, hvad den er i stand til med sit elektriske firhjulstræk, og uden problemer klatrede den op af en 37,5 % stejl rampe. Takket være dual-motor-firehjulstræk er ID.-topmodellen i stand til at accelerere fra 0 til 60 km/t på kun 3,2 sek. og 0 til 100 km/t på 6,2 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t.

    ”Den elektriske drivlinjes maksimale drejningsmoment er til rådighed med det samme, og du kan mærke bilens gode køredynamik i hvert sving,” siger Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen med ansvar for udvikling. ”Hvad mere er, den innovative betjening af bilen og det samlede koncept for sikkerheden i bilen er lige så intelligent som den elektriske drivlinje. For eksempel understøttes føreren under kørslen af det unikke head-up-display med augmented-reality-funktion og en stribe af avancerede assistentsystemer såsom Travel Assist og en forudseende fartpilot.”

    Designet på ID.4 GTX understreger modellens sportslige karakter og kombinerer visuel dynamik med SUV’ens robuste look. Den velkendte LED-lysstribe er kombineret med effektfulde dynamiske elementer såsom frontkofangeren med det højglanssorte køleluftindtag og de tre LED-kørelys stablet oven på hinanden ude i hver side. De giver bilen et underspillet sportsligt udtryk, selv når den holder stille, og på samme tid skaber de et visuelt link til ikonet Golf GTI. Bag til er ID.4 GTX udstyret med karakteristiske LED-baglygter med 3D-effekt og bremselys, der har form som et X, når bremserne aktiveres.

    Karrosserifarven er mere dominerende på GTX-versionen end på de baghjulstrukne modeller. De normalt sorte sidepaneler i nederst på dørene er på GTX lakeret i karrosserifarven, mens tag og tagspoiler er sortlakeret, og taglinjen fra A- til C-stolpen er i højglans antracit. Interiøret byder også på en ny farvesammensætning. Den øverste sektion af instrumentbordet og dørsiderne er i en mørk nuance af X-Blue, hvilket repræsenterer bæredygtighed. Røde kontrastsyninger – et klassisk symbol for sportslighed og styrke – giver sæderne ekstra karakter. GTX-logoet optræder på multifunktionsrattet, dørtrinene og – i perforeret form – i toppen af forsædernes ryglæn.

    Den nye GTX-betegnelse er en booster for både ID.-familien og Volkswagens ACCELERATE-strategi, der skal gøre mærket til det mest attraktive indenfor bæredygtig mobilitet. Volkswagen har sat sig selv det mål, at øge salget af elbiler, så de udgør 70 % af mærkets samlede salg i 2030. Volkswagen har til hensigt at blive CO2-neutral i 2050, og frem mod 2025 vil Volkswagen investere cirka 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybridbiler og digitalisering.

    Den nye ID.4 GTX vil kunne opleves hos de danske forhandlere i juni måned, og priserne starter ved 409.995 kr.

    *Maksimal elektrisk effekt på 220 kW: Den maksimale effekt er tilgængelig i maksimalt 30 sekunder, udregnet i forhold til UN GTR.21.

    Mængden af tilgængelig motorkraft i de individuelle kørselssituationer afhænger af temperaturen i batteriet, udetemperaturen, SOC og batteriets tilstand eller fysiske alder. For at den maksimale effekt skal være tilgængelig, skal batteriets temperatur ligge mellem 23 og 50 grader celsius og et SOC på mindst 88 %. Afvigelser i forhold til de førnævnte parametre kan føre til reduceret motoreffekt eller ingen mulighed for maksimal effekt.

    Temperaturen i batteriet kan indirekte i en vis udstrækning påvirkes af brugen af bilens klimaanlæg, og SOC kan for eksempel justeres i bilen. Mængden af tilgængelig motorkraft på et specifikt tidspunkt vises i bilens ”Power-display”.


    Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk